top of page

EXPO

Colin Waeghe

Filoxenia.jpg

 

© Colin Waeghe

Filoxenia

​

‘Filoxenia’ kan men vrij vertalen naar ‘Welkom’. Deze moderne vertaling zou echter afbreuk doen aan de vele betekenislagen van het oude Grieks.  ‘Filoxenia’ heeft meer in zijn mars.


De ‘filos’ is de zelfde ‘filos’ van ‘filosofie’. Vooraleer Plato daar het vrij neutrale ‘liefde voor het weten’ van maakte, had Pythagoras het voor het eerst gebruikt met een sterke ethische inslag, dwz de ‘filos’ is het vriend zijn, een wederzijdse band om samen beter te leven. Laat ons dat hier maar bewaren.

Dan is er ‘xenia’, van ‘xenos’, ‘vreemdeling’. De meest gebruikte combinatie met dit woord is ‘xenofobia’, het omgekeerde van ‘filoxenia’, angst voor vreemdelingen. Hier weer helpen de filosofen ons. Derrida wijst er op dat in de Platoonse dialoog ‘De Sofist’, Socrates in gesprek met een vreemdeling, beseft dat hij eigenlijk zelf een vreemdeling is. Iedereen is anders dan de andere. Precies daarom moeten we de vreemde te vriend houden, want hij is het andere in onszelf.

 

 En dat is de lijn die we in de werken van Colin Waeghe terugvinden. Hij kijkt naar werelden en voelt er zich vreemd bij, omdat hij als kunstenaar een oog heeft om de dingen in hun anders zijn te zien. Maar met een oog krijgt men geen verf op doek. Hij heeft er ook de manuele intelligentie voor om dat in een eigen vorm om te zetten. En die vormen stemmen ons tot nadenken, over het andere en over onszelf. Welkom!

Colin Waeghe (1980) woont en werkt in Brussel en in Leipzig. Hij studeerde dramatische kunsten aan het RITCS (Brussel), experimenteel atelier aan LUCA-campus Brussel (Sint-Lukas), PoPok theatervorming in deSingel (Antwerpen) en ook nog aan het HISK in Gent.

 

www.colinwaeghe.be

bottom of page